W obecnych czasach co drugie dziecko marzy o byciu Youtuberem. Oglądamy piękne życia tych internetowych gwiazd przez ekran telewizora, laptopa czy telefonu i zastanawiamy się „czy my też tak możemy?”. Oczywiście, że możemy! Przygotowaliśmy dla ciebie poradnik, jak zacząć nagrywać na Youtubie, na co zwrócić uwagę, co kupić, a co jest zbędne. Z nami będzie ci znacznie łatwiej rozpocząć karierę. Zaciekawiony? Czytaj dalej!
Do czego służy Youtube?
Youtube to platforma na której znajdziesz absolutnie wszystko. Zacząłeś od słuchania muzyki, a kończysz na 10-godzinnej playliście ze śpiewającą krową. Jak to się wydarzyło? Nikt tego nie wie. Na Youtube reklamuje się swoje firmy. Na Youtube pokazuje się nowe produkty, ciekawostki, wydarzenia. Z Youtube możesz zwiedzić świat, zobaczyć zakątki Chin, Azji czy Europy o których nie miałeś pojęcia. Tę platformę możesz wykorzystywać także jako formę rozrywki i oglądać tam głupkowate filmiki.
Od czego zależne jest wynagrodzenie Youtubera?
Zarobki zależne są od liczby subskrpcji oraz wyświetleń na poszczególnym filmie. Według serwisu APYNEWS i ich rankingu, największym Youtuberem w Polsce jest Blowek. Ma on aż 4 250 000 subskrypcji. Zaraz za nim jest Stu z 4 150 000 subskrypcji. Natomiast na zagranicznym YouTube największą liczbę fanów ma kanał T-Series z 154 milionami subskrypcji, a zaraz za nim jest wszystkim dobrze znany PewDiePie z 106 milionami subskrypcji.
APYNEWS również w 2017 roku przeprowadziło ankietę na temat zarobków Youtuberów w Polsce. Ankietowanych było 104 twórców.
- 47% ankietowanych to osoby tworzące filmy związane z grami video,
- 29% ankietowanych to osoby tworzące filmy lifestylowe,
- 24% ankietowanych to osoby tworzące filmy rozrywkowe.
Z udzielonych odpowiedzi wynika, że średnie miesięczne wynagrodzenie Youtubera wynosi 9 181 zł. Przeszło połowa influencerów zarabia od 1 tys. do 5 tys. zł., a 29 proc.- od 5 do 10 tys. zł.
Ile zarabiają najwięksi Youtuberzy?
Tak naprawdę, wynagrodzenie Youtubera zależne jest od wielu czynników. Należy pamiętać, że same filmiki i wyświetlenia, a właściwie pieniądze z wyświetleń, to jedno. Do miesięcznej pensji należy doliczyć jeszcze współprace, sponsorowane posty na innych social mediach jak np. Instagram, TikTok czy Twitter, a także i współprace polegające na reklamowaniu produktów. Wiele firm, jak np. LetyShops sponsoruje konkretny materiał czy konkretny filmik danego Youtubera, a w zamian ma on poświęcić kilka minut na opowiedzenie o ich firmie.
Blowek na jednym ze swoich filmów przyznał się, że z samych wyświetleń na Youtube, zarabia miesięcznie od 10 do 20 tysięcy złotych, jednak dochodzą do tego współprace zarówno na YouTube, jak i na innych social mediach. Szacuje się, że za każde 100 000 wyświetleń Youtuber dostaje od 100 do 300 złotych. Najpopularniejszy filmik Blowka „Znowu Mam Bana” – A Minecraft Parody (Carly Rae Jepsen – Call Me Maybe)” ma 15 585 996 wyświetleń (na dzień 12.12.2020). Można więc łatwo obliczyć, że zarobił na nim od 15 586 do 46 758 złotych. Nie jest to mała kwota, prawda?
Na czym zarabiają Youtuberzy?
Najwięcej zarabia się z reklam, czyli AdSense. Według ankiety APYNews, aż 96% ankietowanych czerpie z AdSense zyski.
- 75% Youtuberów wynagrodzenie otrzymuje z pośrednio reklamowych treści typu branded content, gdzie dany produkt staje się punktem wyjścia dla stworzenia np. materiału rozrywkowego lub jest elementem filmu,
- 69 % Youtuberów zarabia na organizowaniu różnych eventów,
- 45% czerpie korzyści ze streamingu (live, gry itp.),
- 30% Youtuberów prowadzi własny sklep internetowy/własną markę,
- 4% Youtuberów decyduje się na występy w telewizji,
- 2% wyraża zgodę na wykorzystanie swojego wizerunku w tradycyjnych reklamach.
Wielu Youtuberów decyduje się także na umowę barterową. Jest to wymiana bezgotówkowa, czyli np. Youtuberka dostaje od firmy kosmetycznej, całą nową kolekcję kosmetyków. W zamian musi ona nagrać z nimi materiał na Youtube. Inną formą „barteru” mogą być paczki PR. Jeśli jesteś na liście PR, jako Youtuber, dostajesz bezpłatnie do swojego domu produkty np. z nowej kolekcji kosmetyków czy ubrań. Tutaj jednak nie wiąże Cię żadna umowa. Nie musisz nagrywać nic z udziałem tych kosmetyków, jednak wiele osób i tak to robi, aby pozostać na liście PR. Dla marki jest to bowiem sposób promocji i reklamy swoich produktów.