Istnieje wiele zawodów, które można wykonywać zdalnie bez wychodzenia z domu. Przykładami takich zawodów są np. copywriter, grafik komputerowy, księgowy czy właśnie specjalista ds. social media. Czym się zajmuje taka osoba? Co należy do jej zadań i obowiązków? Ile zarabia specjalista ds. social media i jak nim zostać? Odpowiadamy na wszystkie pytania!
Praca specjalisty ds. social media – na czym polega?
Social media to idealne narzędzie do promowania swojej firmy, produktów czy usług. Kiedyś specjalista ds. social media zajmował się wyłącznie umieszczeniem postów na Facebooku, zdjęć na instagramie czy tweetów na Twitterze. Teraz zakres obowiązków na ty stanowisku jest znacznie większy. Osoba ta zajmuje się nie tylko prowadzeniem social media, a właściwie kont na tych social mediach, ale także i marketingiem, PR-em oraz budowaniem kompleksowej strategi wizerunkowej konkretnej marki.
Zajmuje się redagowaniem wpisów, organizacją konkursów, budowaniem interakcji z innymi użytkownikami oraz późniejszym moderowaniem dyskusji i odpowiadaniem na pytania. Oznacza to, że nie tylko wrzucasz posta, ale także i odpowiadasz na ewentualne komentarze, wiadomości wpływające na skrzynkę prywatną itp. Analizujesz i monitorujesz efekty swoich działań i na tej podstawie opracowujesz idealną strategię. Dodatkowo musisz zajmować się stałym monitoringiem konkurencji i obecnie panujących trendów.
Jak zostać specjalistą ds. social media?
Ogólne wymagania, jakie stawiają pracodawcy na stanowisku specjalisty ds. social media to wykształcenie wyższe, najlepiej z zakresu marketingu lub PR-u. Ważna jest także znajomość tematyki od strony praktycznej, doświadczenie na takim samym lub podobnym stanowisku. To są umiejętności twarde, a co z miękkimi? Osoba, chcąca pracować na tym stanowisku powinna cechować się kreatywnością, wysoką kulturą osobistą, odpornością na stres, multizadaniowością oraz komunikatywnością. Dodatkowymi atutami są także: obsługa programów graficznych, umiejętność analizy danych i wyszukiwania ciekawych informacji oraz elastyczność i gotowość do pracy w nienormowanych godzinach.
Aby sprawdzić jakie konkretne wymagania, musisz spełniać, wyszukaliśmy na portalu OLX w zakładce „oferty pracy” kilka ogłoszeń. Oto, czego oczekują potencjalni pracodawcy:
Specjalista ds. Marketingu i sprzedaży internetowej
„Oczekiwania:
- wysokie zdolności analityczne i logicznego myślenia
- kilkuletnie doświadczenie w pracy z narzędziami: GTM, GA, AdWords
- wysokie umiejętności technologiczne e-commerce
- praktyczna znajomość Excella (np. tabele przestawne)
- minimum 2-3 letnie doświadczenie na samodzielnym stanowisku związanym z marketingiem internetowym i optymalizacją działań
- język angielski minimum na poziomie B2″
Specjalista d/s Social Media / Pracownik Biura Obsługi Klienta
„Nasze oczekiwania:
- Doskonała znajomość języka polskiego (ojczysty), zasad pisowni, ortografii oraz interpunkcji, zamiłowanie do pisania tzw „lekkie pióro” oraz umiejętność tworzenia angażujących i zwięzłych tekstów
- Praktyczna znajomość i doświadczenie w samodzielnym prowadzeniu działań komunikacyjnych w Social Mediach (Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok)
- Praktyczna znajomość narzędzi Brand24, Menadżer Reklam, Google Ads, Google Analytics
- Umiejętność samodzielnego tworzenia i wdrażania strategii reklamowych w social mediach dobra znajomość pakietu MS Office (Word, Excel, PowerPoint)
Mile widziane: - znajomość programów graficznych
- znajomość języka obcego (angielski i/lub niemiecki)”
Zarobki, czyli ile zarabia specjalista ds. social media?
Zapewne zastanawiasz się, ile możesz zarobić. Cóż wiele zależy od twojej formy zatrudnienia. Możesz w tym zawodzie zarówno pracować na własną rękę, czyli jako freelancer, jak i pod firmą na umowie o pracę/umowie o dzieło/umowie zlecenie lub umowie B2B. Wybór należy oczywiście do ciebie.
Dobrzy specjaliści ds. social media mogą liczyć na średnio 5 000 złotych netto. Osoby początkujące za pojedyncze zlecenie biorą kilkaset złotych, a pracując pod firmą zarobią około 2 500 złotych netto. Wraz z umiejętnościami oraz doświadczeniem, rośnie twoje wynagrodzenie.