Pracownicy biurowi są zazwyczaj ocenieni nieco surowiej, zarówno jeśli chodzi o sposób pracy i jej wydajność, jak i wygląd. Często są oni wizytówką przedsiębiorstwa, mają kontakt z klientami i od ich zachowania i wyglądu nierzadko zależy opinia, jaką klient wyrobi sobie na temat firmy. Czy w związku z tym mają oni obowiązek podporządkować się poleceniom szefa, dotyczącym ubioru, makijażu i uczesania? Czy istnieje dress code uniwersalny dla wszystkich pracowników biurowych?
Dress code i zasady jego ustalania
Nie istnieje akt prawny, który ustala zasady dress code’u dla rożnych branż. Kodeks pracy zezwala jednak pracodawcy na stworzenie regulaminu dotyczącego sposobu, w jaki mogą ubierać się do pracy pracownicy. Co najistotniejsze, wszyscy pracownicy, których dotyczy taki regulamin, muszą mieć możliwość zapoznania się z nim. Może to być regulamin, udostępniany w miejscu dostępnym dla wszystkich pracowników, aneks do umowy o pracę lub jeden z jej rozdziałów lub wytyczne przesyłane pracownikom drogą elektroniczną – mailem lub poprzez wewnętrzny system komunikacyjny. Można w nim zawrzeć także przyczyny, dla których pracownicy powinni nosić się w określony sposób – mogą to być wartości firmy (na przykład ukierunkowanie działalności przedsiębiorstwa na dzieci nie będzie współgrało z wyzywającymi strojami pracowników), względy bezpieczeństwa (na przykład obsługa urządzeń biurowych – niszczarka dokumentów, kserokopiarka – może być niebezpieczna dla pracownic z bardzo długimi paznokciami lub tipsami) lub względami sanitarnymi. Warto też podkreślić kwestię już poruszoną na początku wpisu – pracownik biurowy, zwłaszcza taki, który ma styczność z klientem, jest twarzą firmy i reprezentuje ją w szczególny sposób. Jeżeli pracownicy identyfikują się z firmą, z pewnością chętnie pomogą tworzyć jej wizerunek za pomocą swojego wyglądu. Niekiedy nakaz noszenia specjalnego stroju wynika z charakteru pracy.
Szefowie często ujmują w regulaminie sankcje, które mogą dotknąć pracowników, którzy nie przestrzegają ustalonego dress code’u. Mogą to być:
-
obniżka premię uznaniową,
-
udzielenie nagany lub upomnienia,
-
zwolnienie dyscyplinarnie pracownika – wyłącznie w przypadku, gdy niezachowanie stroju korporacyjnego zagraża interesom przedsiębiorstwa.
Dress code w biurze
Nawet jeżeli w miejscu pracy nie obowiązują ściśle określone i spisane zasady ubierania się, czesania i – w przypadku kobiet – malowania się, warto przestrzegać pewnych uniwersalnych założeń w tym zakresie. Na co warto zwrócić uwagę?
1. Kolory – najlepiej sprawdzają się kolory neutralne, stonowane, kojarzące się z profesjonalizmem – niebieski, beżowy, szary, biały, granatowy i czarny (choć ciemne kolory od stóp do głów to pewna przesada),
2. Fasony – najlepsze są klasyczne i neutralne – awangardowe kroje i nowoczesne, syntetyczne tkaniny, ale także zbyt swobodne ubrania nie będą dobrym wyborem – ubiór pracownika biurowego nie powinien zwracać uwagi – nie powinien być krzykliwy, wyzywający ani sportowy,
3. Fryzura – najbezpieczniejsze będą gładkie upięcia – koki, kucyki lub modne ostatnio warkocze dobierane. Należy jednak uważać – rozpuszczone długie włosy, kunsztowne upięcia lub kontrowersyjne fryzury – wygolona głowa, irokez lub niestandardowe kolory – z pewnością nie umocnią dobrego wizerunku firmy,
4. Makijaż – tu również najlepiej sprawdzi się minimalizm – szerokie kreski a la Amy Winehouse, smoky eyes, jaskrawe cienie do powiek lub szminek nie sprawdzą się w biurze.