W dobie ciągle postępującej cyfryzacji ciężko pozostać w analogowej rzeczywistości, przesiąkniętej przez biurokratyczną machinę. To kraina w której drapacze chmur z akt, teczek zasłaniają wieżowce stworzone ze stosów dokumentów w formacie kartek A4. Zamiast tego obecny świat oferuje nam wiele innych możliwości. Nawet po części można stwierdzić, że w najbliższej przyszłość będziemy mogli zostać przymuszeni do autoryzacji cyfrowej nas samych. Brzmi groźnie, prawda?
Spokojnie epoka jutra nie zafunduje nam chipów podskórnych z pomocą których będziemy w stanie przekraczać granice państw i miast. Co prawda rzeczywistość nie będzie też wzorowana na powieściach George Orwella czy rodzimego Stanisława Lema. Mowa o Kwalifikowanym podpisie elektronicznym który w naszym kraju stale zyskuje na popularności. Nie wystarczające będzie jednak jeśli jedynie zeskanujesz swój własnoręczny podpis. Musisz stworzyć sobie całkowicie nowy, unikalny, cyfrowy podpis. Zasadniczo chodzi o to, by zdobyć licencję na stosowanie takiego podpisu. W poniższym artykule przedstawimy dlaczego powinieneś to zrobić i dlaczego warto to zrobić.

Czym jest kwalifikowany podpis elektroniczny?
Podpis kwalifikowany to podpis elektroniczny, który będzie mieć taką samą moc prawną jak podpis własnoręczny i który będziemy mogli wykorzystywać naprzemiennie z własnoręcznym podpisem w określonych przypadkach. Zawsze musi zostać poświadczony specjalnym certyfikatem kwalifikowanym. A to dlatego, żeby umożliwić weryfikację osoby która będzie taki podpis składała.
Zgodnie z prawem jedynie osoba, do której podpis i certyfikat są przyporządkowane, będzie mogła go używać. Podpisem kwalifikowanym jesteś w stanie podpisać dowolny dokument. To właśnie będzie różnić Kwalifikowany podpis elektroniczny od Profilu Zaufanego, przy pomocy podpisu kwalifikowanego będziesz mógł nie tylko załatwiać wszystkie sprawy urzędowe, ale także na przykład zawierać umowy nie stacjonarnie oraz wziąć udział w aukcjach elektronicznych na platformach przetargowych lub aukcyjnych.
Jak wyrobić sobie podpis kwalifikowany elektroniczny?
Podpis kwalifikowany zdobędziesz kupując go od jednego z certyfikowanych dostawców. Lista takowych dostawców dostępna jest na stronie internetowej Narodowego Centrum Certyfikacji. Aktualnie najpopularniejsi dostawcy wyżej wymienionych podpisów kwalifikowanych elektronicznych to
- Sigilium Sign
- Szafir 2.0
- ProCertum SmartSign
- PEM-HEART 3.9
- SecureDoc 2 firmy EuroCert.
W skład zestawu który możesz zakupić a który w całości stworzy elektroniczny podpis kwalifikowany wchodzą różne elementy które nadają się do użytkowania i eksploatacji jedynie kiedy będziesz posiadał je wszystkie. Są to na przykład:
- Specjalna karta kryptograficzna – dzięki tej karcie twój certyfikat kwalifikowany zostanie zapisany i utrwalony.
- Czytnik kart – jeśli będziesz chciał z niego korzystać będzie potrzebny ci komputer do którego będziesz musiał podłączyć wyżej wymieniony czytnik, aby móc z niego korzystać.
- Oprogramowanie – będzię ono niezbędne, aby korzystać z kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Takie oprogramowanie będziesz musiał również zainstalować na posiadanym przez ciebie komputerze.

Cena takiego zestawu będzie przede wszystkim zależeć od dostawcy u którego takowy zestaw zakupimy, ale także od jednej z wielu opcji na jaką się zdecydujesz. Na cenę również wpływać będzie wiele parametrów jak na przykład okres w którym dany certyfikat będzie ważny. W zależności od wybranej oferty u usługodawcy okres taki może trwać od jednego roku aż do trzech lat. Istnieje niewielka dysproporcja cenowa między poszczególnymi dostawcami i ofertami dostępnymi na rynku, jednak cena z jaką musimy się liczyć chcąc zapłacić za zestaw to zazwyczaj koszt około trzystu złotych oczywiście mowa tu jedynie o cenie brutto.