Stworzenie własnego produktu jest kosztownym i niebywale trudnym przedsięwzięciem, jednak niestety na tym nie kończą się wyzwania, ponieważ produkt trzeba jeszcze rozreklamować i zyskać klientów, co może okazać się skomplikowane i przytłaczające. Jednym z najprostszych i najefektywniejszych sposobów promowania produktów są media społecznościowe, jednak nawet na nich istnieje duża konkurencja i istnieje ryzyko porażki, jeśli nieumiejętnie się za to zabieramy. Zatem jak efektywnie promować produkty na portalach społecznościowych?
Współpraca z twórcami internetowymi:
Wiele twórców będzie chętnych, aby wypromować twój produkt, w zamian za konkretną sumę. Twórcy mogą np. wrzucić zdjęcie twojego produktu na Instagrama lub Facebooka, opublikować recenzje produktu na YouTube lub wspomnieć o twoim produkcie na instastory i w ten sposób polecić twój produkt swoim obserwującym. Sławni influencerzy mogą nie chcieć współpracować z małymi firmami oraz najprawdopodobniej będą oczekiwać dużego wynagrodzenia. Jeśli twoja firma dopiero rozpoczyna działalność możesz skorzystać z usług tak zwanych mikroinfluencerów, którzy mają małe zasięgi i nie zapewnią twojemu produktowi dużego rozgłosu, ale za to są bardziej chętni do nawiązywania współprac i nie oczekują dużego wynagrodzenia. Upewnij się, że twórca, który będzie promował twój produkt przyciąga obserwujących, którzy będą nim zainteresowani np. jeśli produkujesz ciuchy nawiąż współpracę z influencerem zajmującym się modą.
Reklamy na instagramie:
Instagram jest jednym z najpopularniejszych portali społecznościowych, z którego korzysta aż miliard osób. Dzięki menadżerowi reklam tworzenie reklam na Instagramie jest stosunkowo proste, ale niestety może być dość kosztowne. Jest to jednak dobra inwestycja, ponieważ dzięki danym, które Instagram zbiera na temat aktywności swoich użytkowników, twój produkt będzie polecany w większości osobom, które będą nim zainteresowane. Wiele innych portali np. Facebook, YouTube, Twitter i Tumblr również pozwalają użytkownikom na reklamowanie swoich działalności, jednak algorytm Instagrama pozwala ma szybki i łatwy przekaz informacji do potencjalnych klientów. Najlepszym wyborem byłoby reklamowanie swoich produktów na wielu portalach, aby dotrzeć do jak największej ilości osób, jednak początkujące firmy zazwyczaj nie mogą pozwolić sobie na takie koszta.
Prowadź profile na popularnych portalach społecznościowych:
Portale takie jak Instagram czy Facebook mogą pomóc ci w promowaniu produktu nawet jeśli nie masz wystarczających środków, aby stworzyć reklamy. Załóż profil swojej firmy i regularnie wstawiaj posty dotyczące twoich produktów. Używaj odpowiednich hasztagów, aby przyciągnąć do siebie potencjalnych klientów. Bardzo ważna jest częsta aktywność, ponieważ zwiększa ona widoczność twoich postów. Odpowiadaj na komentarze, często wrzucaj nowe zdjęcia i podejmuj interakcje z obserwującymi. Upewnij się, że zdjęcia i filmy, które wstawiasz są dobrej jakości i świadczą o profesjonalizmie twojej firmy. Coraz popularniejsza staje się również taktyka marketingowa, w której profile firm zachowują się niemal niczym zwykli użytkownicy. Śmieszne i ironiczne komentarze zyskują wiele polubień, przez co więcej, osób dowiaduje się o istnieniu firmy. Taka taktyka jest jednak kontrowersyjna i nie zawsze się sprawdza. Najlepiej działa ona w przypadku produktów skierowanych do młodzieży, jednak łatwo przekroczyć granice między żartem a brakiem profesjonalizmu i w rezultacie zniechęcić do siebie klientów. Twoje produkty powinny się wyróżniać. Jeśli twój profil jest zbyt podobny do profili innych firm, większość użytkowników nie zwróci na niego uwagi, dlatego nie bój się podejmować odważnych decyzji dotyczących wyglądu profilu oraz rodzaju zamieszczanych na nim postów.
Sklep na facebooku i instagramie:
Na Facebooku profile firmowe mogą dołączyć zakładkę sklep, a na Instagramie istnieje osoba zakładka poświęcona zakupom. Dzięki tym funkcjom użytkownicy mogą odkrywać i kupować produkty przeglądają portale społecznościowe i nie muszą wyszukiwać twojego sklepu. Jest to model robienia zakupów, z którego korzysta głównie młodzież, więc nie będzie się on sprawdzał w przypadku każdego produktu.