Popraw wizerunek firmy i weź na siebie odpowiedzialność
Jeżeli wina leży po Twojej stronie, nie wahaj się i przyznaj się do winy. Zaprzeczanie faktom nie przyniesie Ci żadnych korzyści, a fakt, że potrafisz wziąć odpowiedzialność za swoje zachowanie, zdecydowanie może Ci pomóc. Nawet, jeżeli nie czujesz się winny i chciałbyś usprawiedliwić zaistniałą sytuację czynnikami, które nie zależały od Ciebie, powstrzymaj się – jako przedsiębiorca powinieneś przewidzieć rozmaite przeszkody. Przyznaj, że popełniłeś błąd i przeproś – zobaczysz, że złość klienta opadnie.
Dobrze jest wystosować do niezadowolonego konsumenta maila lub list z przeprosinami i – w zależności od wagi sytuacji – kuponem rabatowym, bonem lub małym prezentem. W mailu warto zawrzeć zapewnienie, że takie okoliczności się nie powtórzą i w możliwie oględny sposób wyjaśnić ich przyczynę. Z pewnością klient, z którym obszedłeś się w ten sposób – z szacunkiem i zrozumieniem – pochwali się tym znajomym. Istnieje też szansa, że sam będzie od tej pory lojalny wobec twojej firmy.
Podreperuj wizerunek firmy na forum
Jeżeli twoja pomyłka wypłynęła na szerokim forum i dotknęła wielu klientów, koniecznością będzie przeproszenie ich wszystkich. Łatwo można to zrobić za pomocą mediów społecznościowych, na przykład Facebooka. Takie publiczne przyznanie się do winy i wyrażenie skruchy poprawi wizerunek firmy nie tylko w oczach klientów, ale także potencjalnych nabywców twoich towarów i usług, zaś ty sam będziesz się jawił jako uczciwy i nieobawiający się krytyki przedsiębiorca.
Wizerunek firmy a społeczna odpowiedzialność biznesu
Zainteresowanie CSR z pewnością poprawi wizerunek firmy, warto jednak przeprowadzać akcje z nim związane w odpowiedni sposób i z wyczuciem. Nie będzie pozytywnie przyjęte oddanie dużej sumy (i ogłoszenie tego publicznie) zaraz spektakularnej wpadce w social media. Żeby pozostać wiarygodnym musisz pokazać, że cel, który wspierasz, naprawdę jest ci bliski i nie próbujesz w ten sposób jedynie naprawić wizerunek firmy.
Bądź cierpliwy
Staraj się naprawić swój błąd, nie bądź jednak natrętny – poprawienie wizerunku firmy to proces, a nie doraźne działanie. Pracuj nad swoimi działaniami – powinny wyglądać na szczere, nie daj się jednak naciągnąć. Odpowiadasz za to, co zrobiłeś źle i za nic więcej.