Niekiedy praca idzie jak z płatka, płynnie, szybko i bez zbędnych przerw, innym razem trudno się skoncentrować, a wszystko co dzieje się wokół nas jest ciekawsze niż ona. Od czego zależy koncentracja w pracy? Jak ją utrzymać? Odpowiadamy!
Koncentracja w pracy a rozpraszacze
Dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, jeśli powiemy, że największym wrogiem koncentracji w pracy są różnego rodzaju rozpraszacze. Dla każdego rozpraszaczem może być co innego – widok za oknem, interesująca rozmowa koleżanek obok, myśl o obiedzie czy planach na weekend. Istnieją jednak elementy rozpraszające większość pracowników biurowych. Według badań, przeprowadzonych za najbardziej irytujące i dekoncentrujące ankietowani uważają:
- telefon komórkowy i wysyłanie wiadomości – 52%,
- internet – 44%,
- rozmowy i plotkowanie z współpracownikami – 37%,
- portale społecznościowe – 36%,
- e-mail – 31%,
- spotkania nieformalne i biznesowe – 26%,
- przerwy w pracy na papierosa lub przekąskę – 27%,
- hałas w miejscu pracy i głośni współpracownicy – 17%,
- wykonywanie obowiązków w boksie biurowym – 10%.
Oprócz tego w pracy przeszkadzają także fizyczne czynniki – zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura, niewygodne biurko lub krzesło, brak dostępu do okna, praca wyłącznie w sztucznym świetle, głód lub pragnienie, hałas, praca w zbyt dużym gronie osób.
Koncentracja w pracy – jak ją wzmocnić?
Jeżeli chodzi o indywidualne podejście do pracownika, nie ma rady – każdy musi wprowadzić wobec siebie dyscyplinę, poznać swój cykl pracy i dowiedzieć się, kiedy warto skończyć rozmowę, a kiedy mały spacer po biurze pomoże pracować efektywniej.
Sami pracodawcy również zastanawiają się, jak wzmocnić skupienie pracowników, ponieważ ich koncentracja w pracy przynosi im wymierne korzyści. Jakie są ich pomysły?
- blokowanie dostępu do określonych stron internetowych – 33%,
- wprowadzenie zakazu używania prywatnych telefonów komórkowych i poczty elektronicznej w pracy – 23%,
- ustalenie harmonogramu przerw – 21%,
- wprowadzenie monitorowania wysyłanych e-maili oraz działań w internecie, których podejmują się pracownicy – 21%,
- ograniczenie spotkań – 16%,
- wprowadzenie możliwości pracy zdalnej – 13%,
- przeorganizowanie przestrzeni biurowej – open space zamiast boksów – 12%.
Niektóre z nich z pewnością w pewien sposób ograniczają możliwości odrywania się pracowników od powierzonych im zadań. Nie wszystkie będą jednak korzystne – praca w open space z pewnością jest marzeniem wszystkich pracowników, wprowadzenie workflow, także stała kontrola, blokowanie stron stacji radiowych lub podcastów czy wprowadzanie między pracowników osób sprawdzających, co każdy z nich robi, nie zwiększają komfortu pracy, a ponadto mogą spowodować utratę zaufania do pracodawcy.
Ważne jest, żeby znać pracowników i wiedzieć, że nie wszystkie działania, które nie są bezpośrednio związane z zakresem obowiązków służbowych, są wyrazem rozkojarzenia. Koncentracja w pracy wymaga także relaksu – spacer po biurze czy ulubiona piosenka w słuchawkach czasami motywują niekiedy lepiej niż program monitorujący ruchy pracownika w sieci, nie zawsze są porzuceniem stanowiska pracy czy brakiem szacunku.