Wbrew ponurym prognozom bezrobocie w Polsce wcale nie rośnie – wręcz przeciwnie, w niektórych dziedzinach mamy do czynienia z tak nietypowym zjawiskiem jak rynek pracownika. Pojęcie to oznacza, że pracowników, spełniających określone w ofercie pracy kryteria, jest więcej niż samych ofert, czyli także stanowisk. Co powinien w takiej sytuacji zrobić przedsiębiorca?
Rynek pracownika i przedsiębiorca
W każdej dziedzinie szczególnie poszukiwani są wykwalifikowani specjaliści. To przede wszystkim oni mogą wybierać stanowiska pracy zgodnie z własnymi upodobaniami i negocjować z pracodawcą lepsze warunki zatrudnienia. Zazwyczaj też mają oni pewną szczególną pozycję w firmie – pracodawcy zależy bowiem, by jak najdłużej pracowali na rzecz jego przedsiębiorstwa. Ze względu jednak na to, że specjaliści często decydują się na emigrację i nie każdy pracodawca ma możliwości, by zaspokoić ich wymagania w kwestii zarobków, organizacji pracy i atmosfery, takich pracowników ubywa, zaś popyt na ich usługi stale rośnie. Najlepszym przykładem są informatycy – to branża, którą najbardziej dotknął rynek pracownika. Jest to grupa zawodowa zarabiająca stosunkowo najwięcej, mającą też największe możliwości zatrudnienia. Mają też oni największe szanse na wynegocjowanie takich warunków pracy, na jakich im zależy. Pozwalają się także znaleźć zagranicznym przedsiębiorcom poprzez obecność na takich portalach jak Goldenline lub LinkedIn.
Nie tylko jednak wykształconych inżynierów brakuje na rynku pracy – coraz mniej osób chce także pracować na stanowiskach wykonawczych. Firmy zatrudniające pracowników fizycznych, takie jak restauracje typu fast food, firmy budowlane, firmy kurierskie czy markety, zmagają się z wysokim wskaźnikiem rotacji. Nie powinno to dziwić – wykonywanie tego typu pracy nie wymaga szczególnie dużo umiejętności, a studenci, którzy zazwyczaj podejmują taki rodzaj zatrudnienia, wolą po ukończeniu nauki pracować w branży zgodnej z wykształceniem.
Rynek pracownika – co może zrobić przedsiębiorca?
Jedną z najważniejszych rzeczy, które może zrobić przedsiębiorca, który potrzebuje tego typu pracownika, jest poznanie kryteriów, jakimi kieruje się potencjalny zatrudniony. Mogą to być:
-
odległość miejsca pracy od miejsca zamieszkania,
-
darmowe posiłki – obiady, świeże owoce, lunche, kanapki,
-
dodatki pozapłacowe do pensji – karta Multisport, bezpłatna opieka zdrowotna, kursy, szkolenia, służbowy samochód, telefon,
-
atmosfera pracy,
-
możliwość pracy zdalnej,
-
wyposażenie biura i jego rozkład – wysokiej klasy specjaliści nie chcą pracować w boksach,
-
bliskość sklepów spożywczych, przedszkola w miejscu pracy.
Następnie powinien on zastanowić się, które aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa może poprawić tak, by odpowiadały one pracownikowi. Może też zastanowić się, jakie uatrakcyjnienie pracy odróżni go od konkurencji. Może to być:
- skrócenie tygodnia/dnia pracy, jeśli pracownik wywiązuje się ze swoich obowiązków w terminie krótszym, niż zakłada to tradycyjny tydzień lub dzień pracy,
- wprowadzenia możliwości pracy zdalnej,
- dbałość o integrację zespołu i dobrą atmosferę pracy,
- służbowy sprzęt elektroniczny: telefon, laptop, tablet dobrej jakości.