Freelancing to fajna forma pracy. W teorii siedzisz w domu, na kanapie czy pod kołdrą. Nie martwisz się pogodą za oknem, odśnieżaniem samochodu czy bieganiem na przystanek autobusowy. Taka praca ma wiele plusów, ale także i sporo minusów. Nie każdemu będzie odpowiadała samotność czy „praca na własną rękę”, kiedy nie ma się nad sobą kogoś, kto kontroluje czy faktycznie pracujesz czy leniuchujesz z laptopem w tle. Kluczowym elementem freelancingu są zlecenia. Jak ich szukać? Odpowiadamy!
Freelancing – plusy i minusy
Bycie freelancerem to duża wygoda. Pracujesz najczęściej wtedy, kiedy chcesz. Jeśli musisz iść do lekarza czy do sklepu po mleko to po prostu wstajesz, ubierasz się i wychodzisz. Nie musisz się z niczego tłumaczyć. Wiele osób odczuwa jednak minusy pracy zdalnej i zastanawia się jak nie zwariować na home office. Ważnym aspektem freelancingu jest umowa, ubezpieczenia, rozliczanie podatków itp. Masz tak naprawdę kilka opcji: własna działalność gospodarcza, rozliczanie poprzez platformę jak np. useme, jednoosobowa działalność nierejestrowana lub praca pod firmą na umowie o pracę, umowie zlecenie, umowie o dzieło czy umowie B2B.
Przy byciu freelancerem kluczowe są zlecenia. Jeśli nie masz zleceń to nie zarabiasz. Freelancing to poniekąd praca „na akord”. Ze zleceniami bywa różnie. Czasem złapiesz kilka mniejszych, które dadzą ci pokaźną sumkę, czasem złapiesz jedno duże, które zajmie ci więcej czasu, ale wynagrodzenie będzie tego warte. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z freelancingiem, z pewnością zastanawiasz się, jak te zlecenia zdobyć? Musisz wysłać przecież portfolio, a jak stworzyć portfolio, jeśli nie masz zleceń?
Jak szukać zleceń dla copywritera? Copywriting od A do Z
Jeśli chcesz pisać teksty i pracować jako copywriter, zacznij od szukania zleceń na specjalnych stronach internetowych. Przykładami takich stron są np.:
- Useme.eu
- Goodcontent.pl
- Textbookers.com
- Giełdatekstów.pl
Przykładowo na Goodcontent.pl musisz się zarejestrować, napisać próbny tekst. Po akceptacji możesz od razu realizować zlecenia. Jest ich tam naprawdę sporo. Wystarczy, że wybierzesz sobie jeden tekst, zarezerwujesz go, klikając w przycisk i zrealizujesz w ciągu 6 godzin. Po akceptacji przez zleceniodawcę otrzymujesz środki na konto na Goodcontent. Gdy uzbierasz 100 złotych, możesz je wypłacić na swoje konto bankowe. Zleceń jest naprawdę sporo. Z pewnością znajdziesz coś dla siebie. Kilka dni po akceptacji, możesz wrzucić swój pierwszy tekst do swojego portfolio i gotowe. Całość powtórz kilkukrotnie czy nawet kilkanaście razy i stworzyłeś właśnie swoje portfolio.
Warto sprawdzać także grupy na Facebooku jak np. „Copywriter poszukiwany” czy strony jak Oferia.pl, OLX, Rocketjobs.pl i wiele więcej. Z czasem będziesz na tyle dobry, że twoi klienci zaczną cię polecać znajomym. Poczta pantoflowa to najlepszy sposób promocji, dlatego zadbaj o to, aby każdy twój klient był zachwycony i chciał wrócić po więcej.
Jak szukać zleceń dla grafika komputerowego? Grafika komputerowa od A do Z
W przypadku grafiki komputerowej schemat jest podobny. Musisz znaleźć zlecenia, aby stworzyć portfolio. Aby znaleźć zlecenia, musisz mieć portfolio. Podobnie, jak w przypadku copywritingu możesz skorzystać ze stron internetowych z ofertami pracy/zleceń. Przykładami takich stron są np.:
- Gratka.pl
- Gumtree.pl
- OLX
- Lento.pl
- Facebook (a konktetniej grupy na Facebooku)
- Useme
- Freelanceria.pl
Jeśli chcesz zapełnić czymś swoje portfolio, sprawdź jakie są obecnie prowadzone konkursy. Mogą to być konkursy na ilustrację, plakat, ulotkę, kalendarz itp. Możesz także skontaktować się np. z fundacjami zwierzęcymi. Im każda ulotka czy plakat z pewnością się przyda. Oczywiście czasem zrobisz to „pro bono”, czyli za darmo, dlatego warto poświęcić swój czas na rzecz czegoś, co niesie i czyni dobro. Spróbuj działać na własną rękę. Może ktoś w twojej rodzinie czy wśród znajomych prowadzi firmę i potrzebuje nowego logo czy banneru? Może jakiś Youtuber chce nową ikonkę? Szukaj zleceń nawet tam, gdzie potencjalnie ich nie ma!