Rekrutacja w firmie zawsze wiąże się z wieloma przygotowaniami. Trzeba przygotować miejsce pracy, określić zakres obowiązków przyszłego pracownika, zapewnić mu narzędzia i przeprowadzić rozmowy kwalifikacyjne. Zanim jednak nastąpi to wszystko, musimy zdobyć kandydatów na konkretne stanowisko – i tu właśnie powinniśmy się skupić na czymś tak niepozornym jak oferta pracy.
Oferta pracy – wzór
Wydawałoby się, że w ogłoszeniu o pracę wystarczy z grubsza wskazać, jakie kwalifikacje powinien posiadać kandydat i na jaki adres mailowy należy przesyłać CV. Owszem, jeszcze do niedawna właśnie tak wyglądała przeciętna oferta pracy, jednak większość pracodawców ten etap ma już za sobą. Ogłoszenie o poszukiwaniu pracowników to wizytówka firmy i powinna przyciągnąć tych pracowników, na jakich najbardziej nam zależy – wykwalifikowanych, zaangażowanych i chcących tworzyć zespół.
Jak skonstruować ofertę pracy, by dobrze o nas świadczyła i pozwoliła prawdziwym profesjonalistom nas odnaleźć? Warto dodać logo pełna nazwę firmy, można napisać na początku kilka zdań o tym, czym się zajmujemy i jaka jest nasza pozycja na rynku. Przede wszystkim jednak trzeba napisać ofertę jasno, czytelnie je zredagować i sformatować tekst. Dobrze jest też zachować pewną zwyczajowo ustaloną kolejność treści – pracownik będzie mógł łatwiej zorientować się w naszej ofercie. Może to wyglądać na przykład w ten sposób:
- Tytuł – Oferta pracy na stanowisko… – tutaj należy wskazać nazwę stanowiska,
- Krótka informacja o firmie – zamknijmy się tutaj w 2-3 zdaniach, nie przesadzajmy jednak z długością tego punktu.
- Zamieszczenie informacji o poszukiwaniu pracownika na dane stanowisko, np. Wraz z rozwojem firmy poszukujemy pracownika na stanowisko testera,
- Opis stanowiska pracy i określenie zadań, które pełnić będzie nowo zatrudniony pracownik,
- Wymagania, czyli jakich kwalifikacji, umiejętności i kompetencji wymagasz od kandydata na dane stanowisko pracy. Warto wskazać maksymalnie 10 wymagań – ich zbyt duża liczba może zniechęcić osoby przeglądające ogłoszenia,
- Coś, co możesz zagwarantować pracownikowi na danym stanowisku pracy – wynagrodzenie, benefity, dogodną lokalizację biura, możliwość pracy zdalnej, możliwość odbywania ciekawych szkoleń,
- Wymagane dokumenty aplikacyjne – CV i list motywacyjny lub sam życiorys,
- Sposób, w jaki sposób kandydat ma złożyć aplikację, termin, w którym oferta pracy jest aktualna i informacja, że skontaktujesz się tylko z wybranymi kandydatami,
- Przypomnienie, że osoba aplikująca powinna zawrzeć w CV klauzulę: Wyrażam zgodę na przetworzenie moich danych osobowych dla potrzeb procesu rekrutacji zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r . Nr. 101., poz. 926. ze zmianami).
Co jeszcze powinna zawierać oferta pracy?
Z pewnością nie powinniśmy wskazywać, jakiego typu pracownika konkretnie szukamy. Oczywiście, możemy mieć pewną wizję tego, kogo planujemy zatrudnić, jednak wpisanie w ofercie pracy tylko wysokie blondynki, tylko osoby pochodzące z Warszawy lub oferta skierowana jest do kandydatów poniżej 30 roku życia nie tylko ściągnie na nas oskarżenia o dyskryminację, ale także skutecznie zniszczy nam reputację. Jeżeli zależy nam szczególnie na jakichś cechach przyszłego pracownika, możemy wskazać ją w ofercie i dodać sformułowanie mile widziane, konieczne lub wymagane.
Także jeżeli przewidujemy kolejny etap rekrutacji – dodatkowe rozmowy, testy psychologiczne, językowe lub z wiedzy praktyczne albo dnie próbne, powinniśmy zawrzeć to w ogłoszeniu o pracę.