Czym jest branded content
fot.unsplash.com

Marketing jest bardzo ważny, właściwie bez niego, powodzenie firmy czy strony internetowej może być bardzo ciężkie. Istnieje wiele różnych rodzai marketingu. Należy zdecydować, który będzie najlepszy dla nas, naszej firmy i tego co mamy w ofercie. Słyszałeś już o branded contencie? Jeśli nie to czytaj dalej, a nawet jeśli ta fraza obiła ci się o uszy to sprawdź, jak wiele do zaoferowania ma branded content dla marketingu twojej firmy. 

Czym jest branded content?

Z pewnością wiesz, że influencerzy z Facebooka, YouTube, Instagrama czy TikTika to prawdziwa gratka dla osób, które chcą wypromować swoje produkty czy usługi. Tacy internetowi celebryci chętnie nawiązują współpracę z różnymi markami i to na różnych zasadach. Jedną z popularnych form współpracy jest barter, który jest współpracą bezgotówkową. Polega on na tym, że influencer dostaje produkt od firmy za darmo, a w zamian reklamuje produkt/firmę. Branded content to coś innego, jednak wciąż nawiązuje do tematu influencerów.

Branded content to forma komunikacji z klientem, która polega na pośredniej promocji produktu czy usługi za pomocą treści osób popularnych.

Czym jest branded content
fot.unsplash.com

Reklama jest martwa, czyli tradycyjne reklamy nie przynoszą korzyści

Podczas planowania strategii marketingowej możesz spotkać się ze stwierdzeniem, że „reklamy są martwe”. Z czego to wynika? Zastanów się – oglądasz reklamy w telewizji? Najpewniej wykorzystujesz ten moment, aby dołożyć sobie obiadu, dolać drinka czy pójść za potrzebą do łazienki. Co z reklamami w sieci? Kto z nas nie ma AdBlocka? Często strony mają tyle reklam, że bez AdBlocka korzystanie z nich to prawdziwy koszmar. Starasz się przeczytać następnych akapit, a tu 10 reklam pomiędzy. Nawet jeśli AdBlocka nie posiadasz to większość reklam pewnie przeklikasz. Jedyne reklamy jakie „oglądamy” to te w grach, ale tylko wtedy, gdy w zamian dostajemy diamenciki czy inne bonusy w owej grze.

Branded content jest techniką, która przemawia do szerszej społeczności. Dzieje się tak, ponieważ nie jest to chamska reklama, która reprezentuje sobą jedynie konkretny produkt czy usługę. Zazwyczaj reklamę otacza treść rozrywkowa, jak np. YouTuber robiący jakiś challenge czy inny ciekawy filmik, a dopiero gdzieś pomiędzy wpleciona jest reklama. Branded content dzieli się na cztery podgrupy:

  • leveraged content (product placement) –  reklama w obrębie treści, na ten sam temat co treść filmiku czy posta,
  • sponsored – treść jest sponsorowana przez markę, jednak nie ma nic wspólnego z marką,
  • partnered – marka bezpośrednio wspiera realizację treści oraz uczestniczy w procesie jej tworzenia,
  • originated – cały projekt realizowany jest pod markę

Cechy dobrego branded contentu – jaki powinien być dobry branded content?

Branded content powinien być wykonany w sposób inteligentny. Nie ma być chamską reklamą, którą ktoś przeklika. Aby spełniał swoją rolę powinien być ukierunkowany na potrzeby odbiorcy, autentyczny, kreatywny i oryginalny. Reklama leku na prostatę, otoczona filmikiem młodego YouTubera, który ściga się samochodami ze znajomymi, raczej nie trafi do odbiorcy i będzie odebrana jako żart. Jeśli pod ten sam filmik podłożymy markę ubraniową i osoby w filmie będą nosić ubrania tej marki, ma to znacznie większe szanse na sukces.

Czym jest branded content
fot.unsplash.com

Najważniejszy jest pomysł i kreatywność, w końcu widz czy czytelnik nie wie, że klika w reklamę. Treść powinna więc być interesująca i sprawić, aby dana osoba w nią kliknęła. Przy większych influencerach jest to nieco prostsze ponieważ mają już oni swoją grupę odbiorców, która obejrzy wszystko, co dana osoba wypuści, jednak same wyświetlenia marce niewiele dają, chodzi o to, aby ktoś kliknął link w opisie i zapoznał się z ofertą firmy. Dopiero to przyniesie marce oczekiwany efekt, czyli popularność oraz zyski.

Na Polskim rynku YouTube obecnie wśród współprac z YouTuberami króluje firma LetyShops. Sponsorują oni różne materiały w zamian za reklamę i na ten moment radzą sobie bardzo dobrze, ponieważ wybierając influencerów, kierowali się także ich widownią i trafili w swój target.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here